Jarvis @ JM.me

بالاخره بازی Crysis 1 Remastered و بازی کردم

Mar 16 · 10min

خیلی وقت بود میخواستم اینکار و بکنم

کرایسیس 1

بازی کرایسیس 1 و خریده بودم روی پلتفرم پی سی یا همون استیم. نزدیک به چند سالی میشد تقریبا 2020. هر وقت رد میشدم ازش میگفتم بالاخره میام بازی میکنم و این آرزو بالاخره به واقعیت پیوست، اونم قبل از عید و توی تعطیلی ها.

سال 2007 بود که نسخه قدیمیشو بازی کرده بودم و تقریبا میشه گفت از داستانش هیچی متوجه نشده بودم هیجی و بعد از اینکه اخیرا دوباره پلی دادم فهمیدم چی به چیه. حالا دلیلاش چی بود؟

  1. اینکه بچه بودم
  2. اینکه زبانم (انگلیسی) قوی نبود
  3. اینکه فقط بازی میکردم

این دفعه نه تنها بازی کردم بلکه کاملش کردم و آچیومنت هاشو هم رفتم. قبل از عید سال جدید یه خورده هیجان وارد بدن کردم و خداییش بازی حقیه. حالا چرا دوباره بازی کردم بماند.

دم بچه های کرایتک گرم قشنگ ریمسترد کرده بودن بازی رو و هم نوستالژی بود که منو برد به چندین سال قبل 17 سال پیش و هم کیفیتش عالی بود بدون کرش و ارور هم ران شد. تازه قسمت خوب ماجرا اینکه نیاز به لانچر و توکن و رمز و اینا هم خبری نبود.

خلاصه من حال کردم …

ولی الان میخوام از داستانش بگم. اینجا به بعد اسپویل میشه اگر نداریدش یا بعدا میخواهید بازی کنید همینجا بمونید ولی اگر براتون مهم نیس بخون.

سازنده

اول در مورد سازنده اش بگم:

نام : کرای سیس یا کرایسیس

نام شرکت سازنده : کرای تک

موتور بازی : کرای انجین

سال تولید : نسخه قدیمی 2007 و نسخه باز سازی شده 2020

تم بازی : شوتیگ (اف پی اس) - اول شخص (قسمتی از دست و پای کاراکتر ولی معلومه)

منتشر کننده : نسخه قدیمی رو EA ولی نسخه باز سازی شده رو خوده برو بچ کرای تک منتشر کردن و از EA اومد بیرون

تا اینجا داشته باشیم اینارو. ببینید بازیه کرایسیس 1 یا کلی بخوام بگم سری بازی کرایسیس یکی از بهترین بازی های شوتینگه میدونید چرا ؟! چند دلیل قشنگ داره، چون این بازی شوتینگ برداشته یکسری خلاقیت های خیلی خوبی تو حول محور بازی تفنگی ایجاد کرده که مخاطب هارو جذب میکنه مثل صدا گذاری های پیشرفته - دیزاین به شدت تکی (Tech) - حالت Futuristic داره و خیلی های دیگه. تمام سری بازی هاش از دم همشون حالت سوپرمن بودن دست میده به گیمر ولی منطقی تر از سوپرمن :)

یکی از مهم ترین المنت های قشنگ این بازی حالت مخفی بودن سربازیه که دسته ماس یا همون حالت Stealth. شما در نقش سرباز آمریکایی نقش آفرینی میکنید که بهش یه لباس جنگی به اسم Nanosuit داده شده. این لباس جنگی هوشمند و قدرتمنده و همین طور با DNA سرباز ترکیب شده. چند کار مختلف میکنه :

  1. حالت مخفی Cloak
  2. حالت آرمور Armor
  3. حالت سرعت Speed
  4. حالت فدرت Strength

این چهار تا حالت به شما کمک میکنه که پازل های مختلف و حالت ها و اتفاقات مختلف داخل بازی رو پشت سر بذارید و دشمنای خودتونو پاره پاره کنید. (به خصوص وقتی شما رو نمیتونند ببینند و وقتی میبینند نمیتونن بکشن یا گیج میزنن :)))

شما یه جورایی سوپر سولجرید Super Solider که وظایفی که بهتون داده میشه رو هر سربازی از پسش برنمیاد.

خلاصه حال میکنید برا خودتون اما اینا همش قسمت روشن داستانه.

علاوه بر این موضوعاتی که گفتم تا اینجای کار شما سربازید درست ؟ ولی سربازی معمولی نیستید اینم درست ؟ چیزی که مخاطب و کنجکاو میکنه که بازی رو ادامه بده روند داستانه. خیلی مهم تر از چیزای دیگه شما وقتی داستانی رو میخوای بخونی اون اولش مهمه چیکار میکنید. به طوری که اگر نویسنده قشنگ با ذهن شما بازی کنه شما تا آخر داستان و خودتون میرید. این بازی هم خیلی خوب اینکار و میکنه. همون اول بازی چندتا کارت آس میاره وسط و بعدش شما با خودت میگی : "عه چه باحال - بذار ببینم چی میشه!" بعدش همینجوری میری جلو تر جذاب میشه. تنها بدی که میتونم بگم داره کوتاهه آره داستانش کوتاه من خودم بازی رو با 37\40 آچیومنت هاش تو 4 ساعت تموم کردم.

داستان

در قسمت 1 بازی شما با ارتش کره ایی ها که یه معدنی رو محاصره کردن مبارزه میکنید و در تلاشید بفهمید کره هایی ها دنبال جی میگردن. متاسفانه شما و کره هایی ها تنها کسایی نیستید که توی اون جزیره هستند. یه گونه دیگه هم هست اونجا که باید خودتون پلی بدید تا حسش کنید چه جوری نویسنده خیلی قشنگ باعث میشه شما بشینید و از جاتون بلند نشید. شما با چندتا سرباز دیگه آمریکایی به این حزیره فرستاده میشید تا چندتا گروگان و از دست کره ایی ها نجات بدید (دانشمندن اون گروگان ها). اسم شما داخل داستان Nomad و همکارای شما Prophet که لیدر گروهه - Jester - Aztec - Psycho که کلا میشید 5 نفر، 5 سرباز خفن قوی ولی حیف که حسابی از همون اول نویسنده یه ترسی میندازه تو جونتون و کجنکاو میشید که ببینید داستان چیه.

شما به غیر از ابزار جنگی یه سری ابزار دیگه هم دارید که حالت کمکی دارن مثل عینک مولکولی که کمک میکنه انمی هارو پشت در و دیوار ببنید یا حالت شب رو فعال کنید.

از نظر مناطق و مناظر هم اصلا اشاره نمیکنم چون اونایی که شرکت کرای تک و میشناسن میدونن این شرکت تو خلق تصاویر بصری و تخیلی و طبیعی حرف نداره همینطور دیزان پارتیکل و افکت ها.

شما میتونید ماشین و تانک و هواپیما هم برونید در کنار این ها یه آرسنال تفنگ و نارنجک و اسنایپ و خیلی های دیگه …

حالا در مورد موتور بازی بگم

موتور بازی - کرای انجین CryEngine

موتور کرای تک یکی از سنگین ترین و با کیفیت ترین موتور های بازی سازیه به طوری که همون سال های اول مدیر انویدیا گفت : موتور کرای تک واقغا سنگینه. بعد از این حرف یه جمله بین گیمر های درست شد که میگفت:

آیا میتونه کرای سیس رو اجرا کنه ؟

هر موقغ هرکسی اون سال ها میخواست کامپیوتر جمع کنه میگفت میتونه کرای سیس ران کنه ؟ میدونید چرا چون اینقدر این گیم سنگین بود و حتی بعد از 10 سال از رلیز خودش هنوز فشار می اورد به سخت افزار که بین گیمر ها باب شده بود اینو میگفتن من خودم اون سال ها رو کیفیت Low پلی میدادم که پایین ترین بود در حالی که بازی های هم سال خودشو با Medium و حتی بعضی ها رو High هم اجرا میشد ولی کرای سیس لعنتی هنوزم سنگینه. حتی از بازی کرای سیس برای Benchmark هم استفاده میشد یعنی میگفتن خب حالا سیستم و جمع کردیم نوبت رسیده تست کنیم، خب با چی تست کنیم ببینیم این کامپیوترمون خوبه یا نه ؟ بلههههه با بازی کرای سیس.

کرای انجین تو ساخت بازی FarCry هم بوده و اگر دقت کنید اون بازی هم از نظر ویژوال شباهت داره به کرایسیس و هردو هم سنگین هستند. این به کنار خوده کرای انجین به شدت کامل و سنگینه یعنی برای هر تکسچری که فکرشو بکنی و هر آبجکتی که بخوای استفاده کنی ازش یه حرفی برای گفتن داره. کرای انجین محصول کرای تک سره همین موضوع خودشون روی این موتور یه جورایی انگار قدرت نمایی میکنند و توانایی هاشونو نمایش میدن. شرکت های دیگه هم بعضی هاشون مثل برو بچ کرای تک همینکار و میکنند. رابط گرافیکی کرای انجین برای کرایسیس قدیمی دایرکت ایکس 10 بود و کرای انجین جزو اولین موتورهایی بود که این تغییر و ایجاد کردو واثعا دمشون گرم. ولی خب سنگین بود دیگه - هر بازی از زیر دست کرای انجین می اومد بیرون سنگین بود و با کیفیت، حتی چند سال هم میگذشت بازم سنگین بود بازی هاش. بعد از اینا تقریبا 85000 تا شیدرز داشت همون سال ها که تو نوع خودش واثعا خفن بود. زمانی که بازی کرایسیس در سال 2007 منتشر شد خیلی ها نمیتونستن بازی رو اجرا کنن و اونایی که کامپیوتر خوب داشتن تا متوسط اجرا میکردن و این موضوع برا گیمرها سنگین بود.

خلاصه سخت افزار ها وقتی بازی های موتور کرای انجین رو میبینند دست و پاشون میلزره.

دی ال سی

یه دی ال سی بیشتر نداره اونم به اسم Crysis Warhead بود که همون بازی بود ولی اینبار تو نقش Psycho شما نقش آفرینی میکنی. هنوزم از استیم قابل تهیه هست. بعدشم رفت برا سال 2020 - 2021 که نخسه بازسازی (Remastered) شده اومد.

فروش

این بازی از همون اول هم خوب فروش رفت و هیچ شوتر بازی نیست اسم بازی کرای سیس به گوشش نخورده باشه. تازه این بازی تو نوع خودش یه بازیه خاصه هم تم فضایی داره هم جنگی هم تکنولوژِی آینده هم پزشکی هم سیاسی هم مرموز هم ترسناک و هم تنفگی که همه دوسش داریم.

نمرات خوبی هم گرفت و دو حالت سینگل پلیر و مولتی پلیر داشت البته الان دیگه سرور هاش بسته شدن و شما فقط حالت تک نفره رو بازی میکنی.

جوایز خوبی هم برد (معلومه پس چی)

جوایز

  • Game Award 2007
  • People’s Choice Award
  • Community Award
  • Visual Engineering
  • Art & Science
  • Annual Interactive Achievement Award
  • Editor’s Choice
  • Game of the year
  • و خیلی های دیگه …

آخر

میتونم بگم بهترین تجربه بود برای من این چند روزه قبل از عید چون واقعا منو برد به 17 سال پیش در حالی که گرافیکش به روز شده بود. از استیم تشکر میکنم که تخفیف گذاشت و همینطور از برو بچ کرای تک که قرار دادن رو استیم. این چند روز و سعی میکنم آچیومنت هاشو تموم کنم و کاملش کنم 100 کنمش. :) بازم ازش مطلب میذارم.

تشکر

از اینکه تا اینجای صفحه اومدی و خوندی ممنون. اگر موردی اشتباهی چیزی پیدا کردی تو توییتر برام کامنت بذار.

> کامنت بذار در توییتر
 
CC BY-NC-SA 4.0  2009-PRESENT © Nuxsco (AMS) This website rewrite several times from those years up to present