Jarvis @ JM.me

فیلتر شدن دیسکورد

Apr 21 · 7min

بسته شدن دیسکورد توسط ایران

دیکسورد

دیسکورد یک پلتفرم VoIP آمریکایی برای پیام رسانی فوری و توزیع دیجیتال است. این پلتفرم برای ایجاد جوامع ارتباطی طراحی شده است. کاربران می‌توانند با تماس صوتی، تماس تصویری، پیام متنی، مدیا و فایل‌ها در چت‌های خصوصی یا به عنوان بخشی از انجمن‌هایی به نام سرور ارتباط برقرار کنند. این پلتفرم به‌خصوص برای گیمر‌ها محبوب است، اما کاربران دیگر نیز از آن بهره می‌برند. دیسکورد روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، آی‌اواس، اندروید، لینوکس و مک‌اوس قابل اجرا است. اگر به دنبال یک پلتفرم برای ارتباط با دوستان، تیم‌ها یا جوامع خود هستید، دیسکورد یک گزینه عالی است!

چگونه ساخته شد

مفهوم دیسکورد از جیسون سیترون آمد، که OpenFeint را تأسیس کرده بود، یک پلتفرم بازی اجتماعی برای بازی‌های موبایل، و استانیسلاو ویشنفسکی، که Guildwork را تأسیس کرده بود، یک پلتفرم بازی اجتماعی دیگر. سیترون در سال 2011 OpenFeint را به GREE به قیمت 104 میلیون دلار فروخت، که از آن برای تأسیس Hammer & Chisel، یک استودیو توسعه بازی، در سال 2012 استفاده کرد. اولین محصول آنها، Fates Forever بود که در سال 2014 منتشر شد، که سیترون انتظار داشت اولین بازی MOBA بر روی پلتفرم‌های موبایل باشد، اما تجاری موفق نشد.

به گفته سیترون، در طی فرآیند توسعه، او متوجه شد که چقدر برای تیم او سخت است تا تاکتیک‌ها را در بازی‌هایی مانند Final Fantasy XIV و League of Legends با استفاده از نرم‌افزارهای موجود صدا بر IP (VoIP) کار کنند. این منجر به توسعه یک سرویس چت با تمرکز بر User Friendly با تأثیر حداقلی بر عملکرد شد. نام Discord انتخاب شد زیرا "خنده‌دار به نظر می‌رسد و به صحبت کردن مربوط است"، آسان بود برای گفتن، املا آسان، به یاد سپردن آسان، و برای علامت تجاری و وب‌سایت در دسترس بود. علاوه بر این، "دیسکورد در جامعه بازی" مشکلی بود که آنها می‌خواستند حل کنند.

اوایل

برای توسعه دیسکورد، Hammer & Chisel از YouWeb’s 9+ incubator که قبلاً Hammer & Chisel را تأمین مالی کرده بود، و از سرمایه Benchmark و Tencent، سرمایه اضافی به دست آورد.

دیسکورد در ماه می 2015 تحت نام دامنه discordapp.com عرضه عمومی شد. بر اساس گفته سیترون، آنها هیچ حرکت خاصی برای هدف قرار دادن هیچ جمعیت خاصی انجام ندادند، اما برخی از زیرردیت‌های مرتبط با بازی به سرعت لینک‌های IRC خود را با لینک‌های دیسکورد جایگزین کردند. دیسکورد به طور گسترده‌ای توسط بازیکنان esports و LAN tournament استفاده شد. شرکت از روابط با استریمرهای Twitch و جوامع زیرردیت برای Diablo و World of Warcraft بهره برد.

در ژانویه 2016، دیسکورد 20 میلیون دلار سرمایه اضافی جمع آوری کرد، از جمله سرمایه‌گذاری از WarnerMedia (در آن زمان TimeWarner). در سال 2019، گروه سرمایه‌گذاری WarnerMedia تعطیل شد و توسط AT&T خریداری شد، سهام خود را فروخت.

اخیرا و جریان رکورد یوتوب

در ماه آگوست 2023، دیسکورد 4٪ از کارکنان خود را کاهش داد و 40 نفر از کارکنان را در چارچوب تلاش برای ساختاردهی مجدد اخراج کرد. در 5 دسامبر 2023، دیسکورد برنامه موبایل خود را برای دستگاه‌های iOS و Android بازسازی کرد. آن‌ها ویژگی‌های جدیدی مانند حالت تاریک برای صفحات نمایش OLED، پیام‌های صوتی و آیکون‌های جدید اضافه کردند.

پس از افزایش پنج برابری کارکنان بین سال‌های 2020 و 2024، شرکت در ژانویه 2024، 17٪ یا 170 نفر از کارکنان را اخراج کرد.

در روز اول آوریل 2024، دیسکورد به طور تصادفی رکورد بیشترین تعداد بازدید از یک ویدیوی یوتیوب در 24 ساعت را شکست. علت این رکورد، پخش مداوم ویدیوی اعلامیه در خود برنامه دیسکورد بود. با این حال، بیش از 1.3 میلیارد بازدید دو روز بعد پس از اصلاح تعداد بازدید‌ها توسط یوتیوب حذف شد و هیچ رکوردی توسط ویدیوی Loot Boxes دیسکورد شکسته نشد.

ویژگی و امکانات

دیسکورد بر پایه مدیریت اجتماعات متمرکز است. ابزارهای ارتباطی مانند تماس‌های صوتی و تصویری، اتاق‌های چت پایدار، و ادغام با سایر خدمات متمرکز بر بازیکنان به همراه توانایی عمومی ارسال پیام مستقیم و ایجاد گروه‌های شخصی وجود دارد.

  • سرور
  • کانال
  • پروفایل یا صفحه شخصی
  • تماس تصویری و استریم
  • پخش محصولات دیجیتالی
  • و افزونه های غیر رسمی

انتقادات و بحث‌ها

تخریب و نظارت در فضای مجازی دیسکورد با رفتارهای دشمنانه و سوء استفاده در چت‌ها مشکل داشته است، به طوری که برخی از جوامع سرورهای چت توسط دیگر جوامع "رید" شده‌اند (تصاحب یک سرور توسط تعداد زیادی از کاربران). این شامل آبادی چت‌ها با موضوعات مورد بحث مرتبط با نژاد، دین، سیاست و پورنوگرافی است. دیسکورد اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای اجرای تغییراتی دارد که "مشکل را از بین ببرد".

دیسکورد یک بخش اعتماد و امنیت دارد، جایی که آن‌ها به گزارشات کاربران پاسخ می‌دهند. با این حال، چون دیسکورد بر پایه جوامع خصوصی متمرکز است، تحقیق در مورد کارایی آن دشوار است. یک مطالعه منتشر شده در New Media & Society از انتقال توابع جستجوی سرور دیسکورد به برنامه‌های غیرمدیریتی سوم شخص انتقاد کرد، گفت که این امکان را فراهم می‌کند تا جوامع متنفرانه جمهوری جدیدی پیدا کنند.

در ژانویه 2018، The Daily Beast گزارش داد که چندین سرور دیسکورد را پیدا کرده است که به طور خاص در توزیع پورنوگرافی انتقامی و تسهیل آزار و اذیت در دنیای واقعی قربانیان این تصاویر و ویدیوها مشغول بودند. چنین اقداماتی علیه شرایط خدمات دیسکورد است و دیسکورد سرورها را خاموش کرد و کاربران شناسایی شده از این سرورها را ممنوع کرد.

استفاده توسط کاربران و گروه‌های افراطی دیسکورد با alt-right به دلیل نامعلوم بودن و حریم خصوصی ارائه شده توسط خدمات دیسکورد محبوب شد. تحلیلگر Keegan Hankes از مرکز قانون فقر جنوبی گفت: "این کاملاً غیرقابل اجتناب است که یک رهبر در این [alt-right] حرکت باشید بدون اینکه در دیسکورد شرکت کنید." سیترون بیان کرد که سرورهایی که در فعالیت‌های غیرقانونی یا تخلف از شرایط خدمات مشغول بودند، خاموش خواهند شد، اما هیچ مثالی را افشا نخواهد کرد.

پس از وقایع خشونت‌آمیزی که در طول تجمع Unite the Right در Charlottesville، Virginia، در 12 آگوست 2017 رخ داد، مشخص شد که دیسکورد برای برنامه‌ریزی و سازماندهی تجمع ملی‌گرای سفید استفاده شده است. این شامل مشارکت Richard Spencer و Andrew Anglin، شخصیت‌های برجسته در حرکت بود. دیسکورد با بستن سرورهایی که alt-right و far-right را پشتیبانی می‌کردند و ممنوعیت کاربرانی که شرکت کرده بودند، پاسخ داد. مدیران دیسکورد "چپاولی سفید" و "نئونازیسم" را محکوم کردند و گفتند که این گروه‌ها "در دیسکورد خوش‌آمد نیستند." دیسکورد با مرکز قانون فقر جنوبی کار کرده است تا گروه‌های متنفرانه‌ای را که از دیسکورد استفاده می‌کنند شناسایی کند و این گروه‌ها را از سرویس منع کند. از آن زمان، چندین سرور نئونازی و alt-right توسط دیسکورد خاموش شده‌اند، از جمله آن‌هایی که توسط گروه تروریستی نئونازی Atomwaffen Division، Nordic Resistance Movement، Iron March، و European Domas اداره می‌شدند.

در مارس 2019، کلکتیوی رسانه‌ای Unicorn Riot محتوای یک سرور دیسکورد را منتشر کرد که توسط چندین عضو گروه ملی‌گرای سفید Identity Evropa استفاده می‌شد که همچنین اعضای نیروهای مسلح ایالات متحده بودند. Unicorn Riot از آن زمان فهرست اعضا و محتوای چندین ده سرور مرتبط با alt-right، سوپرماسی سفید، و سایر حرکت‌های مشابه را منتشر کرده است.

در ژانویه 2021، دو روز پس از حمله به کاپیتول آمریکا، دیسکورد سرور pro-Donald Trump به نام The Donald را حذف کرد، "به دلیل ارتباط آشکار آن با یک انجمن آنلاین که برای تحریک به خشونت، برنامه‌ریزی برای قیام مسلحانه در ایالات متحده، و انتشار اطلاعات مضر مرتبط با تقلب در انتخابات 2020 آمریکا استفاده می‌شد"، در حالی که انکار کرد که سرور هر ارتباط مستقیمی با حمله به ساختمان کاپیتول داشت. این سرور توسط اعضای سابق r/The_Donald subreddit استفاده شده بود، ک

فیلتر شدن در ایران

پلتفرم دیسکورد که به‌ویژه برای گیمرها یک پلتفرم جذاب و محبوب به شمار می‌رود، از روز گذشته، اول اردیبهشت‌ماه، به دستور دادستانی و با اعمال فیلترینگ از دسترس کاربران با IP ایران خارج شده است.

آزاد بودن ارسال محتوای جنسی در پلتفرم دیسکورد علت اعمال این محدودیت جدید اعلام شده است. گفته می‌شود در بعضی از گروه‌ها و کانال‌های موجود در دیسکورد کاربران فیلم‌‌های غیراخلاقی منتشر کرده‌اند و همین موضوع باعث شده این پلتفرم بار دیگر زیر تیغ فیلترینگ برود.

دیسکورد در بین جوانان و نوجوانان ایرانی محبوبیت زیادی پیدا کرد. به خصوص گیمر ها اعم از دختر و پسر اکانت ساختن و حین استریم استفاده کردن. بلاگر های ایرانی - یوتوبر های ایرانی - خواننده ایرانی - و برخی گروه های علمی و فرهنگی هنری اجتماعی ایرانی در این شبکه به فعالیت شروع کردن.

اینکه محبوبت پیدا کرد دلیلش استفاده کردن از دیسکورد توسط آدم های شناس و معروف بود. به خصوص گیمر و استریمر و یوتوبر و بلاگر های معروف زن و مرد ایرانی. که در اینستاگرام قبلا به شهرت رسیده و فن های خودشونو داشتند و کسب درآمد میکردن.

در میان شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مرتبط با بازی و گیمرها، دیسکورد تنها پلتفرم فیلترشده در ایران نیست که از دسترس کاربران با IP ایران خارج شده است؛ پلتفرم توییچ که پرمخاطب‌ترین سرویس استریم بازی دنیا محسوب می‌شود هم تیرماه ۱۴۰۱ در ایران فیلتر شد و هنوز هم امکان دسترسی به آن برای کاربران بدون استفاده از VPN وجود ندارد.

این دلیل برای تمامی شبکه های قبلی هم استفاده شد همانند واتس آپ - تلگرام - فیس بوک - توییتر و الان هم برای دیسکورد.

جایگزین

در حال حاظر جایگزینی برای دیسکورد نداریم و اگر هم ساخته شده باشه به دلیل نبود زیر ساخت قدرتمند مورد استفاده و استقبال قرار نگرفته.

راه حل

برای دور زدن فیلترینگ دیسکورد باید از ابزار های تغییر آی پی مانند V P N و غیره استفاده کنید.

> کامنت بذار در توییتر
 
CC BY-NC-SA 4.0  2009-PRESENT © Nuxsco (AMS) This website rewrite several times from those years up to present