تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) مطالعه طراحی، پیاده سازی و ارزیابی رابط های تعاملی مورد استفاده توسط انسان و کامپیوتر است. افرادی که در HCI تخصص دارند به این فکر می کنند که چگونه سیستم های کامپیوتری را طراحی و پیاده سازی کنند که کاربران انسانی را راضی کند.
تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) همیشه بخشی از فناوری و طراحی بوده است، اما با ادغام شدن فناوری با زندگی روزمره ما، در حال افزایش است. HCI برای هر توسعه دهنده، مدیر محصول یا طراح که می خواهد برای آینده طراحی کند، یک مهارت حیاتی است.
امروز، شما را با HCI آشنا می کنیم و اصول، مدل ها و فرآیندهای اساسی طراحی آن را بررسی می کنیم.
این راهنما در یک نگاه:
- تعامل انسان و کامپیوتر چیست؟
- اجزای HCI
- مراحل فرآیند طراحی
- قوانین طراحی HCI و بهترین روش ها
- مراحل بعدی برای یادگیری شما
تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) چیست؟ #
رشته HCI مطالعه تعامل بین انسان و رایانه است، به ویژه در مورد طراحی فناوری. HCI با طراحی کاربر محور، UI و UX همپوشانی دارد تا محصولات و فناوریهای بصری ایجاد کند.
افرادی که در HCI تخصص دارند به این فکر میکنند که چگونه سیستمهای کامپیوتری را طراحی و پیادهسازی کنند که کاربران انسانی را راضی کند. هدف اغلب تحقیقات در این زمینه بهبود تعامل انسان و رایانه از طریق بهبود نحوه استفاده و درک یک رابط توسط انسان است.
رشته HCI بین رشتهای است، به این معنی که روشها و ابزارهای تحقیق را از علوم کامپیوتر، علوم رفتاری، طراحی و مطالعات رسانه ترکیب میکند.
این رشته به ایجاد رابطهایی کمک میکند که بهرهوری را افزایش میدهد، تجربه کاربر را افزایش میدهد و خطرات را در سیستمهای حیاتی کاهش میدهد. ماشینهای طراحی ضعیف منجر به بسیاری از مشکلات غیرمنتظره میشوند، گاهی اوقات فقط ناامیدی کاربر، اما گاهی اوقات، بلایای آشفته به بار میآورد.
به همین دلیل است که HCI در حال افزایش است. با وابستگی ما به فناوریها، اینترنت یا تلفنهای هوشمند؛HCI به بخش کلیدی طراحی ابزارهایی تبدیل شده است که میتوانند به طور کارآمد و ایمن به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند.
کاربردها و برنامههای کاربردی HCI #
رشته HCI حوزه وسیعی است که تقریباً به هر صنعتی میرسد. اغلب با حوزه هایی مانند طراحی کاربر محور (UCD)، طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربر (UX) همپوشانی دارد. برخی HCI را پیشرو در طراحی UX می دانند.
کاربردهای تحقیقاتی در این زمینه بر موارد زیر تمرکز دارد: #
- چگونه میتوان رابطهای کامپیوتری بهبود یافتهای را طراحی کرد که برای کیفیتهای خاصی مانند یادگیری، قابلیت یافتن و قابلیت استفاده بهینه شده باشند.
- نحوه ارزیابی و مقایسه رابطهای مختلف از نظر قابلیت استفاده
- چگونه تشخیص دهیم که کاربر انسان است یا کامپیوتر؟
- چگونگی مطالعه پیامدهای اجتماعی فرهنگی در تعامل انسان و رایانه
مهمترین صنایعی که به HCI متکی هستند عبارتند از: #
- واقعیت مجازی و افزوده و غیره
- محاسبات فراگیر و حساس به زمینه
- فناوریهای بهداشت و درمان
- فناوریهای مبتنی بر آموزش
- امنیت و سایبری
- رابط های کاربر صوتی و فناوری های تشخیص سرعت
تعامل انسان و رایانه به این ویژگیهای متقاطع اهمیت زیادی میدهد. اینکه چگونه میتوانیم تواناییهای انسان را با تواناییهای یک کامپیوتر ترسیم کنیم؟ انسان و کامپیوتر چگونه با هم تعامل دارند؟ چندین مدل وجود دارد که محققان ارائه کرده اند. در پست بعدی مدل تعامل نورمن را با جزئیات بررسی خواهیم کر.